چاپ

شابلون چاپ سیلک

شابلون چاپ سیلک

شابلون‌ چاپ سیلک قاب های توری با سوراخ‌ های ریزی هستند که شما می‌توانید طرح مورد نظرتان را روی آنها چاپ کنید.

این ابزار به ‌روش‌ های مختلفی ساخته می‌ شود و مدل‌ های متنوعی دارد که باید در حین اجرای کار حتما درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید.
شابلون‌های چاپ سیلک به شما می‌کنند تا طرح موردنظر خود را با کیفیت بالا ایجاد کرده و رنگ ها را از قاب توری به سطح موردنظرتان انتقال دهید.

اگر شابلون‌ها از کیفیت کافی برخوردار نباشند ممکن است در طول فرآیند چاپ با مشکلات زیادی روبرو شوید. در واقع با پایین‌ بودن کیفیت این ابزار‌ها یا عدم به کارگیری درست آنها توسط نیروی اوپراتور، احتمال دارد عملیات چاپ با دقت پایین و بی کیفیت انجام شود.

در ادامه در مورد شابلون چاپ سیلک و انواع آن توضیح بیشتری می دهیم و انواع شابلون سیلک اسکرین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شابلون چاپ سیلک چیست؟

شابلون چاپ سیلک چیست

شابلون چاپ سیلک به طور کلی ابزاری است که توسط آن عملیات چاپ به صورت مستقیم روی سطح مورد نظر منتقل می شود.

وجود شابلون چاپ سیلک در دنیای چاپ بخصوص در چاپ سیلک اهمیت زیادی دارد.

شابلون‌ ها دارای دو جزء مختلف‌اند که عبارتند از:

  • توری چاپ
  • طرح چاپ

توری چاپ: توری های شابلون چاپ سیلک سوراخ های بسیار ‌ریزی دارند و از الیاف مصنوعی یا طبیعی تشکیل می شوند. در این توری‌ ها از اصطلاحی به نام مش نیز استفاده می گردد. در واقع به تعداد سوراخ‌ های هر اینچ از توری، چاپ مش می‌ گویند که با افزایش مش سوراخ‌ ها ریزتر و ظریف تر می‌ شوند.

طرح چاپ: این طرح گرافیکی بر روی توری قرار داده می شود. شما می‌ توانید طرح‌ های چاپ را به‌ صورت دستی یا با استفاده از نرم‌ افزار‌های گرافیکی ایجاد نمایید.

انواع شابلون چاپ سیلک

انواع شابلون چاپ سیلک

شابلون‌ های چاپ سیلک را براساس تعداد دفعات مصرفشان در دو دسته‌بندی مختلف قرار می‌دهند:

  • شابلون چاپ سیلک یک بار مصرف
  • شابلون چاپ سیلک چندبار مصرف

شابلون یک‌ بار مصرف: در شابلون یک بار مصرف از توری‌ هایی با مش پایین استفاده می‌ کنند و معمولا برای چاپ در تیراژ‌های پایین کاربرد دارند.

شابلون چندبار مصرف: در این نوع شابلون از توری چاپ با مش بالاتری استفاده می‌ شود و معمولا از آنها برای چاپ در تیراژ‌های بالا استفاده می‌ کنند.

عملکرد انواع شابلون چاپ سیلک

عملکرد شابلون چاپ سیلک

عملکرد شابلون‌ ها در دستگاه‌ های چاپ سیلک دستی، نیمه‌ اتوماتیک و اتوماتیک به این صورت است که ابتدا باید طرح مورد نظر خود را رسم کنید و سپس طرحتان را برروی پارچه قرار دهید و شابلون را روی آن بگذارید.

در ادامه امکان طراحی تصویر به‌ شکل کاملاً سلیقه‌ ای برروی سطح مورد نظر وجود دارد. عملکرد شابلون چاپ سیلک در انواع دستگاه سیلک اسکرین ممکن است به‌ گونه‌ دیگری نیز باشد.

در صورتی که لاک‌ های مخصوص چاپ روی پارچه را خریداری کرده باشید، با استفاده از آن باید سوراخ‌ های این ابزار را پر کنید.

با پر‌کردن این سوراخ‌ ها به مرور طرح دلخواهتان ایجاد می شود. برخی نگران اضافه‌ های لاک بعد از پیاده‌سازی طرح هستند که این مواد به راحتی با استفاده از تینر از بین ‌خواهند رفت.

روش دیگر استفاده از شابلون‌ ها، قراردادن لاک‌ ها در محیطی تاریک است. در واقع شما می‌ توانید قالب را با لاک‌ های مخصوص پر کرده و سپس لاک‌ ها را در محیطی تاریک بگذارید و طرح خود را روی کاغذ کالک ایجاد نمایید. در ادامه نیز با قراردادن شابلون بر روی میز و تنظیم نور برروی لاک، طرح مورد نظرتان روی پارچه چاپ می شود.

روش ساخت شابلون چاپ سیلک

شابلون‌ های چاپ سیلک را به طور کلی می توان به سه شیوه مختلف زیر طراحی و تولید کرد:

  • روش دستی: در این روش با کاغذ میلار یا وینیل، چسب‌های مخصوص، خط‌کش‌های فلزی و … شابلون ساخته می شود.
  • استفاده از دستگاه وینیل: در دستگاه‌های وینیل ابتدا طرح موردنظرتان را در برنامه‌ های کامپیوتری خلق می کنید و سپس با قیچی‌ های تیز، نوار چسب و … شابلون را می‌ سازید.
  • استفاده از ژل امولسیون عکاسی: در این روش از صفحه‌های مشکی با رنگ مات، اشعه‌های UV و … برای ساخت شابلون استفاده می‌ شود.

در مقاله آموزش ساخت شابلون چاپ سیلک می توانید به طور کامل با طریقه ساخت این شابلون ها آشنا شوید.

اهمیت کیفیت شابلون در خروجی چاپ

اهمیت کیفیت شابلون چاپ سیلک در خروجی چاپ

کیفیت شابلون در خروجی عملیات چاپ سیلک باید بالا باشد؛ در غیر این صورت در یکی از مراحل چاپ سیلک قطعا با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

در واقع شما اگر قصد ساخت شابلون چاپ سیلک را دارید باید از تمامی مراحل آن آگاه باشید. در مجموع توصیه می شود که شابلون را از یک فروشگاه معتبر لوازم جانبی تهیه نمایید تا خیالتان از بابت خروجی چاپ راحت باشد.

جمع بندی

شابلون چاپ سیلک اسکرین قطعه‌ای با اهمیت در فرآیند چاپ سیلک است که سبب ایجاد رنگ و طرح دلخواه بر روی سطح مورد نظر می شود.

در این مقاله سعی بر آن شد تا به طور کامل شابلون چاپ سیلک، انواع شابلون و نحوه عملکرد آن را مورد برررسی قرار دهیم.

صنعت تک به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه سیلک اسکرین در کشور متفخر است تا شما را در زمینه خرید ای دستگاه را راهنمایی کند.

شما کاربران گرامی در صورت نیاز به استعلام قیمت دستگاه چاپ سیلک می توانید از طریق شماره 09113337570 یا واتساپ سایت می توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *