چاپ

آموزش ساخت شابلون چاپ سیلک

ساخت شابلون چاپ سیلک

شابلون چاپ سیلک قاب توری با سوراخ‌ هایی بسیار ریز است که منجر به چاپ شدن طرح مورد نظر روی سطوح می شود.

در واقع شابلون‌ ها برای انتقال رنگ از قاب به سطح مورد نظر کاربرد دارند. اگر شما نیز از دستگاه چاپ سیلک دستی استفاده می کنید می‌ توانید به سادگی این ابزار را بسازید و از آن برای فرآیند چاپ استفاده نمایید.

در این مقاله روش های ساخت شابلون چاپ سیلک و آموزش هر یک از آنها را آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما هعمراه باشید.

ملزومات ساخت شابلون چاپ سیلک

ملزومات ساخت شابلون چاپ سیلک

ملزومات ساخت شابلون چاپ سیلک کاملا به روش شما بستگی دارد. مثلا در روش دستی شما به کاغذ میلار یا وینیل، چسب‌ های مخصوص نقاشی، خط‌ کش‌های فلزی و پارچه آغشته به الکل نیاز دارید.

در روش دستگاه وینیل نیز شما به برنامه‌ هایی مانند کورل‌ دراو یا فتوشاپ برای کشیدن طرح، قیچی‌ های تیز و نوار چسب نیاز خواهید داشت.
ملزومات ساخت شابلون چاپ سیلک در روش امولسیون نیز ژل امولسیون، صفحه‌ های مشکی با رنگ مات، اشعه‌های UV و … هستند.

آموزش ساخت شابلون چاپ سیلک

در طی ساخت شابلون چاپ سیلک به هر روشی باید به ‌برخی نکات و ترفند‌های مهم توجه داشته باشید. برای مثال در روش دستی برش‌ دادن طرح از اهمیت زیادی برخوردار است و کوچکترین مشکل می‌ تواند باعث کاهش کیفیت خروجی چاپ شود.

در ادامه به بررسی روش های ساخت شابلون چاپ سیلک می پردازیم.

 

ساخت شابلون چاپ سیلک با برش دستی

ساخت شابلون چاپ سیلک با برش دستی

ساخت شابلون چاپ سیلک به‌روش دستی شامل مراحل مختلفی است. این مراحل شامل موارد زیر می باشند:

مرحله یک:

به منظور ایجاد شابلون ابتدا طرح موردنظرتان را بر روی کاغذ مایلار یا وینیل بکشید و بعد از پایان طرح آنها را به شابلون از پیش تعیین‌شده انتقال دهید. شما برای انجام این کار باید با ماژیک‌ های با نوک مناسب کار کنید تا طرح دقیق و واضح باشد.

برای ثابت‌ کشیدن خطوط نیز توصیه می‌ کنیم که چسب‌ های مخصوص نقاشی را در کاغذتان بکار ببرید تا آنها را ثابت نگه دارند.
برای کشیدن خطوط صاف نیز از خط‌ کش‌ های فلزی استفاده کنید.

مرحله دو:

برای محکم‌ کردن میلار از یک تکه پلاستیک شفاف استفاده کنید. در واقع شما با انجام این کار، طرحتان را برای ساخت کلیشه سیلک آماده خواهید کرد. در این مرحله برای اینکه طرح را دوباره در جای خود ثابت نگه دارید، چسب‌ های نقاشی را بکار ببرید.

نحوه قراردادن کاغذ یا وینیل در این مرحله به‌ گونه‌ ای باید باشد که پلاستیک از هر طرف حداقل 2.5 سانتی‌ متر با آن فاصله داشته باشد.

مرحله سه:

در این مرحله نوبت برش‌ دادن طرح با استفاده از قیچی است. شما باید طی برش تمام قسمت‌ های اضافه را ببرید و در کنار آن مراقب عدم برش قسمت‌های اصلی نیز باشید.

در واقع قسمت‌ های خالی‌ شده از طرح، محل عبور جوهر به پارچه هستند. شما در این مرحله به‌ منظور برش آسانتر می‌ توانید دستگاه چاپ را بچرخانید.

مرحله چهار:

اکنون طرح آماده‌ شده را با استفاده از نوار انتقال چسب بر روی قاب مخصوص چاپ قرار داده و در زمان انتقال تصویر نوار را به آرامی جدا کنید. اکنون نوبت قرار دادن طرح برروی پشت قاب است که جلوی آسیب‌ دیدن کلیشه سیلک را می‌ گیرد.

ساخت شابلون چاپ سیلک با دستگاه برش وینیل

ساخت شابلون چاپ سیلک با برش وینیل

آموزش ساخت شابلون چاپ سیلک با دستگاه برش وینیل به طور کلی شامل مراحل زیر می‌ شود:

مرحله یک:

برای ساخت شابلون چاپ سیلک با دستگاه برش وینیل در مرحله اول باید یک دستگاه برش وینیل را تهیه کنید. ساختار این دستگاه به‌ گونه‌ ای است که با دنبال‌کردن خط‌ های کشیده‌ شده برش را انجام می‌ دهد و دقت برش آن بسیار بالاست.

مرحله دو:

شما باید با استفاده از رایانه شخصیتان و در برنامه‌ هایی مانند فتوشاپ یک تصویر با کنتراست بالا را ایجاد کنید. در دفترچه راهنمای دستگاه چاپ نام برنامه‌ های هماهنگ با آن ذکر‌ شده است که در حین طراحی طرح می‌ توانید از این برنامه‌ ها استفاده کنید.

در این روش پیشنهاد می‌ دهیم که به‌ سراغ طرح‌ های ساده بروید تا انتقال آنها بر روی پارچه بدون هیچ مشکلی انجام شود. بعد از به پایان‌ رساندن طرح موردنظر، کافیست آن را با فرمت پشتیبانی‌ شده توسط دستگاه ذخیره کنید تا با استفاده از این ابزار طرحتان را برش بزنید.

مرحله سه:

شما باید وینیل را در دستگاه بر روی نوار غلطک و زیر اهرم‌ ها قرار دهید، به‌گونه‌ ای که تکان نخورد و سر جای خود ثابت باقی بماند. در این مرحله رنگ وینیل مهم نیست، چون چاپ نمی‌شود. در واقع در این مرحله فقط طرح روی شابلون سیلک برروی پارچه به وجود می‌ آید.

مرحله چهار:

اکنون نوبت بارگذاری‌ کردن فایل مورد نظرتان بر روی دستگاه برش است. بعد از اینکه فایل را بارگذاری کردید، شابلون چاپ سیلک آماده کار خواهد بود. این دستگاه‌ها کلیشه را به‌ صورت برش‌ خورده آماده می‌ کنند. در واقع تیغه‌های دستگاه طرح‌ها را دقیقاً از همان خطوط مخصوص برش خواهند داد. این فرآیند معمولاً بین چند دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد و برای انجام آن باید صبوری داشته باشید.

مرحله پنج:

با وجود تمام ویژگی‌ های مثبت دستگاه‌ های برش، این دستگاه قسمت‌ های غیرضروری را برش نمی‌دهد. بنابراین شما باید بعد از اتمام کار قسمت‌ های غیرضروری را جدا کنید.

برای انجام این کار توصیه می‌ کنیم که از قیچی‌ های تیز استفاده نمایید. میزان ضخامت کاتر یا قیچی شما کاملا به نوع طرح بستگی دارد. برای طرح‌ های پیچیده باید حتما با قیچی‌ هایی کم‌ ضخامت برش‌ ها را انجام دهید تا مبادا دچار مشکل شوید.

در روش ساخت شابلون چاپ سیلک با دستگاه وینیل، طراحی به‌ صورت نگاتیو انجام می‌شود و به همین خاطر شما باید اقدام به خالی‌ کردن بخش‌ های قابل عبور جوهر کنید.

مرحله شش:

در این مرحله نوبت به درست‌ کردن فریم برای وینیل می‌ رسد که طی این پروسه شما باید یک تکه وینیل را با سایز مناسب انتخاب کنید. بعد از انجام این کار باید با قیچی‌ های مخصوص، مستطیلی هم‌ اندازه با طرحتان در داخل فریم به وجود ‌آورید.

اکنون نوبت قراردادن شابلون چاپ سیلک بر روی قاب و استفاده از چسب‌ های مخصوص برای محکم‌کردن آن است. در این روش شما ابتدا در مرحله اول قاب را بر روی پارچه موردنظرتان قرار می‌ دهید، فریم مستطیل را بر روی قاب می‌ گذارید و سپس با گذاشتن طرح روی آن کارتان را انجام می‌ دهید.

شما باید مطمئن شوید که طرح مورد نظر کاملا در فریم قرار گرفته است تا امکان جدا‌کردن نوار چسب را داشته باشید.

مرحله پایانی

در انتها نیز نوبت به استفاده از نوار‌های انتقال چسب برای چسباندن شابلون‌ ها می‌ رسد. در این مرحله باید نوار را روی پشت شابلون چاپ سیلک قرار دهید و در زمان انتقال شابلون به قاب به آهستگی اقدام به جدا‌کردن چسب کنید.

اکنون شابلون باید داخل قاب مستطیل برش‌خورده قرار بگیرد. بعد از انجام تمام این کار‌ها به‌ منظور از بین‌بردن لازم است به صورت کامل یک بار بر روی شابلون دست بکشید.

ساخت شابلون چاپ سیلک با ژل امولسیون عکاسی

ساخت شابلون چاپ سیلک با ژل امولسیون عکاسی

روش ساخت شابلون چاپ سیلک با ژل امولسیون عکاسی شامل مراحل زیر می شود:

مرحله یک:

در مرحله اول باید اقدام به پوشاندن قاب با ژل امولسیون کنید. ژل امولسیون عکاسی به نور حساسیت دارد و شما باید آن را به‌گونه‌ ای روی قاب قرار دهید که از هر طرف حاشیه‌ ای 2.5 سانتی‌ متری داشته باشد.

مرحله دو:

در ادامه باید قابتان را داخل اتاقی کم نور قرار دهید. این مرحله معمولا به 2 الی 3 روززمان نیاز دارد.

مرحله سه:

در این مرحله نوبت به اجرا‌ کردن طرح مورد نظر بر روی کاغذ شفاف است. بعد از خشک‌ شدن قاب شما باید اقدام به چاپ‌ کردن طرح چاپ سیلک بر روی یک صفحه شفاف کنید.

خوشبختانه اغلب چاپگر‌ها با کاغذ‌های شفاف سازگاری دارند، به همین خاطر مشکلی در انجام این کار نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که شما در حین انتقال طرح باید دقتتان را افزایش دهید تا مبادا انگشت‌هایتان به با وسط طرح برخورد کند و لکه‌ ای روی آن به وجود بیاید. در واقع بعد از گذشت 5 دقیقه می توانید باید از چاپ امکان دست‌ زدن به طرح را دارید.

مرحله چهار:

در این مرحله با قراردادن طرح بر روی قاب، شابلون را روی قسمت کفی بگذارید و شروع به فشاردادن آن کنید. برای اینکه عملیات فشردن به‌ شیوه‌ ای مناسب انجام شود، از اشیاء غیراشتعال‌ پذیر و شفاف مانند شیشه استفاده کنید. با انجام این کار شابلون در حین انتقال تصویر تکان نخواهد خورد.

مرحله پنج:

در ادامه نوبت به قراردادن قاب بر روی یک صفحه مشکی رنگ مات است. زمانی که لامپ UV را روشن کنید، طرح قاب به نمایش در می‌آید.

چنان چه بلک‌بورد دارید، امکان استفاده از آن در این مرحله وجود دارد. در صورت نداشتن تخته سیاه، اقدام به برش یک تکه مقوا و استفاده از اسپری مشکی برای آن کنید.
مرحله 6
با قراردادن قاب زیر لامپ UV به نقش‌بستن تصویر برروی قاب موردنظرتان کمک می‌کنید. در این مرحله حتی امکان قراردادن قاب در زیر نور خورشید را نیز دارید که البته لامپ‌ها به شما در کنترل بهتر نور کمک بیشتری خواهند کرد.
مرحله 7
بعد از گذشت یک بازه زمانی مناسب که معمولاً بین چند دقیقه تا چند ساعت است، قاب را از زیر نور بردارید. سعی کنید به مسأله زمان توجه زیادی داشته باشید، چون در صورت گذر زمان زیاد، طرح برروی قاب می‌چسبد و جدا نمی‌شود. در صورت کوتاه‌بودن زمان نیز تصویر به خوبی نمایش داده نمی‌شود.
مرحله 8
قبل از استفاده از قاب اقدام به شستشوی آن کرده و تمام ژل‌ها را به خوبی پاک کنید. در صورت وجود ژل اضافه متأسفانه امکان استفاده از کلیشه چاپ سیلک وجود نخواهد داشت. برای این کار اقدام به شستشوی قاب با آب سرد یا ولرم کرده و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج نرم تمام ژل‌ها را از بین ببرید.

جمع بندی

ساخت شابلون چاپ سیلک به سه طریق مختلف قابل انجام است و در این مقاله سعی بر آن شد تا توضیحات کاملی در مورد روش های ساخت آن ارائه شود.

ساخت شابلون سیلک اسکرین در ظاهر بسیار شاید ساده به‌ نظر برسد، اما زمانی که کار را شروع می‌ کنید، تازه با پیچیدگی‌ های آن آشنا می‌ شوید.

به طور کلی شما لازم است که در ابتدا ملزومات انجام این کار را تهیه کنید و سپس طبق مراحل ذکر‌شده پیش بروید تا بدون هیچ مشکلی طرح مورد نظرتان را چاپ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *