چاپ

تفاوت چاپ لاستر و سیلک

تفاوت چاپ لاستر و سیلک

یکی از سوالاتی که در صنعت چاپ ممکن است مطرح شود این است که تفاوت چاپ لاستر و سیلک در چیست و هر یک از اینها در چه مواردی کاربرد دارند. به طور کلی هر یک از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای انتخاب مناسب ترین روش چاپ لازم است که با تفاوت چاپ لاستر و چاپ سیلک آشنا شوید.

در ادامه این مطلب به معرفی این دو روش و بررسی مزایا و معایب هر یک می پردازیم.

معرفی روش چاپ سیلک اسکرین

معرفی چاپ سیلک در تفاوت چاپ لاست و سیلک

روش چاپ سیلک یکی از روش های قدیمی و البته پرطرفدار در حوزه چاپ است که بوسیله توری و شابلون طرح های مختلف را بر روی اجسامی نظیر کاغذ، پارچه، شیشه، فلز، پلاستیک و… منتقل می کند.

در این روش امکان چاپ بر روی انواع سطوح مسطح و مدور نیز وجود دارد. امروزه انواع دستگاه های چاپ سیلک به صورت نیمه اتوماتیک و اتوماتیک با قابلیت های مختلف تولید و روانه بازار می شوند و همین امر باعث شده که بسیاری از افراد برای انجام پروسه چاپ روش چاپ سیلک را برگزینند.

مزایای چاپ سیلک اسکرین

روش چاپ سیلک دارای مزیت های متعددی است و ویژگی های مختلفی را در اختیار مصرف کنندگان آن قرار می دهد. از مهم ترین مزیت های چاپ سیلک اسکرین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان چاپ بر روی انواع سطوح
  • مقاومت و ماندگاری بالا
  • امکان چاپ رنگ با کیفیت و با تنوع بالا
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روش های چاپ
  • مناسب چاپ در تعداد متوسط

معایب چاپ سیلک اسکرین

روش سیلک اسکرین در کنار مزیت ها از معایبی نیز برخوردار می باشد. این معایب عبارتند از:

  • عدم امکان چاپ جزئیات دقیق برای طرح های پیچیده
  • زمان بر بودن پروسه چاپ
  • محدودیت در رنگ های چاپ
  • عدم امکان استفاده برای طرح های چاپی ظریف و نازک

مراحل روش چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک همانند سایر روش ها نیازمند انجام یکسری مراحل مشخص است. در ادامه این مراحل را به صورت خلاصه و مفید شرح می دهیم:

  1. در اولین مرحله نیاز است که طرح چاپی آماده سازی شود.
  2. در ادامه طرح مورد نظر بوسیله شابلون چاپ سیلک منتقل می شود. در اینجا بخش هایی از توری که نیاز است رنگ از آنها عبور نماید باز مانده و سایر بخش ها با نوعی ماده حساس به نور پوشش داده می شوند.
  3. در مرحله بعد نوبت به آماده سازی توری و شابلون چاپ سیلک می رسد. در ادامه شابلون بر روی قاب قرار گرفته تا با تنظیم دقیق طرح انتخاب شده به شکلی صحیح بر روی سطح مورد نظر چاپ گردد.
  4. در ادامه لازم است که جوهر چاپ سیلک را بر روی شابلون قرار دهید و برای انتقال طرح بوسیله کاردک مخصوص آن بر روی سطح مورد نظر بکشید.
  5. پس از انجام این اقدامات به منظور تثبیت رنگ جوهر لازم است که سطح چاپ را خشک نمایید. برای خشک کردن آن می توان از دستگاه خشک کن چاپ سیلک استفاده کرد.

معرفی روش چاپ لاستر

معرفی چاپ لاستر

چاپ لاستر را می توان یکی از روش های رایج و محبوب برای چاپ عکس دانست. این روش چاپ با بافت نرم، مات و نیمه براقش مشهور است وبه سبب ایجاد جلوه های درخشان و طبیعی به تصاویر در عکاسی و طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای چاپ لاستر

چاپ لاستر همانند سایر روش های چاپ از مزیت هایی برخوردار می باشد. در ادامه مزایا را با یکدیگر بررسی می نماییم:

  • کاغذ لاستر از بافتی و نسبتا مات برخوردار است و همین بافت آن موجب کاهش انعکاس نور شده و به تصاویر جلوه ای واضح و طبیعی بخشند.
  • تصاویر چاپ شده با روش لاستر کیفیت خوبی دارند و جزئیات در آنها به خوبی دیده می شود.
  • یکی دیگر از مزیت های چاپ لاستر ماندگاری بالا و مقاومت در برابر خط و خش، اثر انگشت و نور خورشید است.
  • روش لاستر برای چاپ تصاویر پرتره و هنری بسیار مناسب می باشد.

معایب چاپ لاستر

  • یکی از معایب چاپ لاستر محدودیت در چاپ بر روی انواع سطوح است. به طوریکه در این روش چاپ صرفا برای چاپ بر روی کاغذهای مخصوص و لوازم دکوری کاربرد دارد و مناسب سایر سطوح نیست.
  • روش لاستر به دلیل پیچیدگی های پروسه جاپ آن و بکارگیری مواد مخصوص به هزینه بالاتری نیاز دارد.

تفاوت های چاپ لاستر و سیلک

حال که با چاپ لاستر و چاپ سیلک اسکرین و مزیت ها و معایب آنها آشنا شدیم در ادامه لازم است که این دو را با یکدیگر مقایسه نماییم. آگاهی از تفاوت چاپ لاستر و سیلک اسکرین باعث می شود که برای انجام عملیات چاپ بهترین و مناسب ترین روش را انتخاب نمایید.

یکی از اصلی ترین تفاوت چاپ لاستر و سیلک در نوع کاربرد آنهاست. در واقع از چاپ سیلک برای چاپ بر روی انواع سطوح استفاده می شود. این در حالی است که روش لاستر برای چاپ تصاویر هنری و پرتره استفاده می گردد.

در چاپ سیلک خروجی نهایی رنگ های بافت زنده و شفافی دارد. در سوی مقابل تصاویر چاپ شده با لاستر دارای بافت طبیعی و کلاسیک هستند.

تفاوت دیگر چاپ لاستر و سیلک در میزان ماندگاری رنگ های آنهاست. ماندگاری چاپ در روش  سیلک اسکرین به سبب بکارگیری جوهرهای بادوام در شرایط محیطی مختلف بیشتر است. اما چاپ لاستر با وجود ماندگاری نسبتا خوب ممکن است در مقابل رطوبت یا نور زیاد دچار آسیب شود.

برای چاپ طرح های مختلف با تعداد نسبتا بالا و انبوه روش چاپ سیلک نسبا به چاپ لاستر مقرون به صرفه تر و کارآمدتر است.

جمع بندی

چاپ سیلک و لاستر دو روش مختلف برای چاپ تصاویر هستند و هر یک کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مطلب به معرفی کامل تفاوت چاپ سیلک و لاستر پرداخته شد و مزایا و معایب و کاربردهای هر یک مورد بررسی قرار گرفت.

شما با آگاهی از این موارد می توانید بادید بهتر و درست تری روش چاپ مورد نظرتان را براساس شرایط و نوع کاربرد خود انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *